FOX News : Health

03 June, 2011

Cambodian Statement before ICJ for the Two-Day Hearing (in Khmer )

បទ​អន្តរាគមន៍​របស់​ឯកឧត្តម​ឧបនាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហោ ណាំហុង ​រយៈពេល​​២​​ថ្ងៃ​នៅ​តុលាការ​យុត្តធម៌​អន្តរជាតិ​
Kampuchea Thmey Daily
03 June 2011
URL:http://www.kampucheathmey.com/index.php/77-hote-news/275-2011-06-03-10-49-25

ភ្នំពេញ ៖ ឯកឧត្ដម​ឧបនាយករដ្ឋមន្រ្តី ហោ ណាំហុង រដ្ឋមន្រ្តី​ក្រសួង​ការបរទេស​កម្ពុជា បាន ថ្លែង​បទ​អន្តរាគមន៍​រយៈ​ពេល​២​ថ្ងៃ​នៅ​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ​ទីក្រុង​ឡាអេ​ ស្ដីពី​វិធាន​ការ​បន្ទាន់​ការពារ​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​ ដែល​មាន​ខ្លឹម​សារ​ទាំង​ស្រុង​ដូច​តទៅ៖

សេចក្តី​ផ្តើម

លោក​ប្រធាន លោក លោកស្រី​សមាជិក​តុលាការ

ថ្ងៃនេះ ខ្ញុំ​មក​បង្ហាញ​ខ្លួន​នៅ​មុខ​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ ក្នុង​នាម​ជា​ភ្នាក់ងារ​តំណាង​ព្រះ​រា​ជា​ណា​ចក្រ​កម្ពុជា ជាមួយ​នឹង​ក្តី​រំជួល​ចិត្ត ក្នុង​ស្ថានភាព​មួយ​ដ៏​ធ្ងន់ធ្ងរ ។

គ្រប់​អ្នក​ជំនាញ​ការ​អន្តរជាតិ​ទាំងអស់ អ្នក​ឯកទេស​ខាង​សាល​ក្រម​របស់​តុលាការ​អន្តរជាតិ ឬ​ក៏​អ្នក​ជំនាញ​ការ​ទូទៅ បាន​ស្គាល់​យ៉ាង​ច្បាស់​ពី​សាល​ក្រម​ស្តី​អំពី​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​ដែល​តុលាការ​អន្តរជាតិ​បាន​ប្រកាស​សំរេច កាល​ពី​ថ្ងៃទី ១៥ ខែ មិថុនា ឆ្នាំ ១៩៦២ ។ គេ​អាច​ចាត់​ទុក​បាន​ថា សាល​ក្រម​នេះ អាច​គ្រាន់​តែ​ជា​អនុស្សាវរីយ៍ ប្រវត្តិ​សាស្រ្ត នៃ​សាល​ក្រម​ដ៏​ល្បីល្បាញ​មួយ​តែប៉ុណ្ណោះ ។ ក៏​ប៉ុន្តែ ការ​ពិត​វា​មិន​ដូច្នេះ​នោះ​ទេ ។

ជា​ការ​គួរ​ឱ្យ​សោក​ស្តាយ​ណាស់​ដែល​ថា វត្តមាន​របស់​ខ្ញុំ​នៅ​ចំពោះ​មុខ​តុលាការ​ជាន់ខ្ពស់​របស់​អ្នក​ក្នុង​ថ្ងៃ​នេះ គឺ​ក៏​ព្រោះ​តែ​បច្ចុប្បន្នភាព​ដ៏​ក្តៅ​គគុគ​នៃ​រឿង​ចាស់​ដដែល​នេះ ។ នៅ​ក្នុង​សាល​ក្រម​ថ្ងៃទី​១៥ ខែ​មិថុនា ឆ្នាំ​១៩៦២  តុលាការ​បាន​បញ្ជាក់​យ៉ាង​ច្បាស់​ណាស់ ជា​ពិសេស នៅ​ក្នុង​សេចក្តី​សំរេច​របស់​ខ្លួន​ថា ខ្ញុំ​សូម​ធ្វើ​ការ​ដក​ស្រង់​ដូច​តទៅ «​ប្រាសាទ​ព្រះ​វិហារ ស្ថិត​នៅ​ដែន​ដី​ដែល​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​អធិបតេយ្យភាព​របស់​កម្ពុជា​» និង​ដោយ​ហេតុ​ដូច​នេះ« ថៃ​ត្រូវ​តែ​ដក​នូវ​គ្រប់​កំលាំង​យោធា ឬ​ក៏​កំលាំង​នគរបាល ទាំងឡាយ ឬ​ក៏​ឆ្នាំ ឬ​ក៏​អ្នក​យាម​ទាំងឡាយ ដែល​ខ្លួន​បាន​ដាក់​នៅ​ប្រាសាទ ឬ​ក៏​នៅ​តំបន់​ជុំវិញ​ប្រាសាទ ដែល​ស្ថិត​នៅ​លើ​ទឹក​ដី​កម្ពុជា ។

ថ្ងៃនេះ នៅ​តំបន់​ដដែល ដែល​ស្ថិត​នៅ​ជិត​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ កម្ពុជា​ត្រូវ​បាន​រង​នូវ​ការ​ទន្រ្ទាន​ឈ្លានពាន ដោយ​អាវុធ​ពី​សំណាក់​ប្រទេស​ថៃ ដោយសារ​តែ​ការ​បក​ស្រាយ​ខុស មិន​អាច​ទទួល​យក​បាន​នៃ​សាលក្រម​នេះ ពី​សំណាក់​ប្រទេស​ថៃ ។ ជា​អកុសល យើង​នៅ​ចាំ​បាន​ថា ប្រតិកម្ម​ដំបូង​របស់​ថៃ​ទៅ​លើ​សេចក្តី​សំរេច​របស់​តុលាការ​អន្តរជាតិ ដែល​ភាគី​ទាំង​២ ត្រូវ​មាន​កាតព្វកិច្ច​គោរព ត្រូវ​បាន​ថៃ​ទាត់​ចោល ។ ហើយ​បើ​ទោះ​ជា នៅ​ទី​បញ្ចប់ ថៃ​ព្រម​ទទួល​យក សាលក្រម​នេះ​វិញ​ក៏​ដោយ ក៏​ការ​ទទួល​យក​សាលក្រម​របស់​ថៃ​នេះ​​ត្រូវ​បាន​ធ្វើ​ឡើង​ទាំង​បង្ខំ​ចិត្ត ហើយ​ថៃ​បាន​ធ្វើ​ការ​បញ្ជាក់​យ៉ាង​ច្បាស់​លើ​បំណង​ជា​រៀង​ដរាប​របស់​ខ្លួន នូវ​ការ​ចង់​ដណ្តើម​យក​មក​វិញ នូវ​ទឹក​ដី ដែល​ពាក់​ព័ន្ធ​នឹង​សាល​ក្រម​នេះ ។ ទង្វើ​របស់​ថៃ​នេះ បាន​លេច​ចេញ​ឡើង​ម្តង​ទៀត​នៅ​ឆ្នាំ ២០០៨ តាមរយៈ ការ​ទន្ទ្រាន​ឈ្លាន​ពាន​ដោយ​យោធា​ជា​ចំហ និង​ការ​កាន់​កាប់​ជាក់​ស្តែង ពី​សំណាក់​កង​កំលាំង​ប្រដាប់​អាវុធ​ថៃ លើ​មួយ​ផ្នែក​ក្នុង​ទឹក​ដី​ខ្មែរ​។

ខ្ញុំ​សូម​ទុក​ជូន​ទីប្រឹក្សា​ច្បាប់​របស់​កម្ពុជា​ពន្យល់​អំពី​មូលហេតុ​ដែល​ថា ការ​ស្នើ​សុំ​វិធាន​រក្សាទុក​របស់​កម្ពុជា អាច​ទទួល​យក​បាន និង​ហេតុ​អ្វី​បាន​ជា​វិធាន​ការ​នេះ​ជា​ការ​ចាំបាច់។

ចំពោះ​ខ្ញុំ​វិញ ខ្ញុំ​សូម​ធ្វើ​ការ​ពន្យល់​នូវ​ចំណុច​មួយ​ចំនួន​ដូច​តទៅ​នេះ ៖

បរិបទ​នៃ​វិវាទ

ជំហរ​របស់​កម្ពុជា

ការ​ចាំ​បាច់​តំរូវ​អោយ​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ ចេញ​សេចក្តី​សំរេច​យ៉ាង​ឆាប់​ចំពោះ​វិធាន​រក្សាទុក​បន្ទាន់ ដើម្បី​ការពារ​សន្តិភាព​ក្នុង​តំបន់ និង​ចៀសវាង​ការ​ប៉ះ​ទង្គិច​ជា​ថ្មី​ខាង​យោធា​កាន់​តែ​ធ្ងន់ធ្ងរ​ថែមទៀត។

បរិបទ​នៃ​វិវាទ

នរណា​ក៏​ដឹង​ដែរ​ថា កម្ពុជា​ទើប​តែ​រួច​ផុត​ពី​ប្រវត្តិ​កាល​ដ៏​រំជើបរំជួល​មួយ​អស់​រយៈ​កាល​ជាង ៣ ទសវត្សរ៍ មក​ហើយ។

គឺ​បន្ទាប់​ពី​កិច្ច​ព្រមព្រៀង​ក្រុង​ប៉ារីស​ឆ្នាំ​១៩៩១​មក កម្ពុជា​ទទួល​បាន​មក​វិញ​នូវ​សន្តិភាព ហើយ​កម្ពុជា បាន​សំណូមពរ​អោយ​មាន​ការ​ដោះស្រាយ​រាល់​វិវាទ​ទាំងអស់ ដែល​អាច​កើត​មាន​ឡើង​ជាមួយ​ប្រទេស​ជិត​ខាង ដោយ​សន្តិវិធី។ ហេតុ​នេះ​ហើយ​បាន​ជា​កម្ពុជា បាន​ផ្តួចផ្តើម​គំនិត បើក​យន្តការ​ចរចា​ដោយ​សន្តិវិធី​ជាមួយ​នឹង​រដ្ឋ​ជិត​ខាង​ដូច​ដែល​មាន​ចែង​លំអិត ​នៅ​ក្នុង​សំណើ​របស់​កម្ពុជា ដែល​បាន​ដាក់​ជូន​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ​ថ្មីៗនេះ។ កម្ពុជា​នឹង​សប្បាយ​រីករាយ​ណាស់​ប្រសិន​បើ​យន្តការ​សន្តិវិធី ដែល​ខ្លួន​បាន​ផ្តល់​គំនិត​ផ្តួចផ្តើម​នោះ អាច​ឈាន​ទៅ​ដល់ ដំណោះ​ស្រាយ​ចំពោះ​បញ្ហា​លើ​មូលដ្ឋាន ក្នុង​ក្របខ័ណ្ឌ​ការ​បក​ស្រាយ និង​ការ​អនុវត្ត​ដោយ​សុច្ច​ចិត្ត នូវ​សាល​ក្រម របស់​តុលាការ​អន្តរជាតិ ។

ក៏​ប៉ុន្តែ យើង​មិន​អាច​អនុវត្ត​យន្តការ​សន្តិវិធី​នេះ​បាន​ទេ ដោយ​សារ​តែ​ថៃ​បង្ក​ឧបសគ្គ​ជា​បន្តបន្ទាប់​ម្តង​ហើយ​ម្តង​ទៀត​មក​លើ​កម្ពុជា ។ ភាព​ទាល់​ច្រក​ទាំង​នេះ បង្ហាញ​អោយ​ឃើញ​កាន់​តែ​ច្បាស់​ថា ថៃ​តែង​តែ ផ្អែក​លើ​ការ​បក​ស្រាយ​ទាំង​ខុស​​របស់​ខ្លួន ចំពោះ​សាល​ក្រម​ឆ្នាំ​១៩៦២ ដែល​ជា​ការ​បក​ស្រាយ​មួយ ខ្វះ​ភាព​ស៊ី​សង្វាក់​គ្នា និង​ខ្វះ​មូលដ្ឋាន​ទាំង​ស្រុង ហើយ​ដែល​គេ​អាច​យល់​ឃើញ​ថា នេះ​ជា​ទង្វើ​មួយ​ដែល​គ្រាន់​តែ​ដើម្បី​ស្វែង​រក​ភាព​ស្រប​ច្បាប់ ដល់​ការ​ឈ្លានពាន​ផ្នែក​យោធា​របស់​ថៃ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ ដែល​នេះ​ជា​ការ​រំលោភ​យ៉ាង​កំរោល មក លើ​អធិបតេយ្យភាព​កម្ពុជា​យ៉ាង​ច្បាស់​ក្រឡែត ។

បើ​ទោះ​ជា​យ៉ាង​ដូច​នេះ​ក្តី អស់​រយៈកាល​យូរ​លង់​ណាស់​មក​ហើយ ថៃ​មិន​ដែល​បាន​តវ៉ា​លើ​សេចក្តី​សំរេច របស់​តុលាការ​អន្តរជាតិ ឆ្នាំ១៩៦២ ឡើយ ។ គឺ​ទើប​តែ នៅ​ពេល​ដែល​កម្ពុជា​ទទួល​បាន​នូវ​ការ​ដាក់​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ ទៅ​ក្នុង​បញ្ជី​បេតិកភណ្ឌ​ពិភព​លោក​របស់​អង្គការ UNESCO នៅ​ថ្ងៃ​ទី​៧ ខែ​កក្កដា ឆ្នាំ​២០០៨ តែ​ប៉ុណ្ណោះ ទើប​ប្រទេស​ថៃ​បាន​បង្ហាញ​មហិច្ឆតា​ពិត​ប្រាកដ​របស់​ខ្លួន ។ មួយ​សប្តាហ៍ បន្ទាប់​ពី​ថ្ងៃ​នោះ​មក ពោល​គឺ នៅ​ថ្ងៃ​ទី ១៥ ខែ​កក្កដា ឆ្នាំ ២០០៨ កម្ពុជា​បាន​ទទួល​រង​នូវ​ការ​ឈ្លានពាន​ផ្នែក​យោធា ជាច្រើន​លើក ច្រើន​គ្រា នៅ​តាម​បណ្តោយ​ព្រំដែន ក្នុង​តំបន់​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ ។ ការ​ឈ្លាន​ពាន​ទាំង​នេះ គឺ​បាន​រីក​រាល​ដាល​កាន់​តែ​ធំ ឡើង​ៗ នៅ​ប៉ុន្មាន​សប្តាហ៍​ចុង​ក្រោយ​នេះ ដោយ​រួម​បញ្ចូល​ទាំង​ទី​តាំង​ក្រៅ​តំបន់​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​ផង​ដែរ។ យើង​មើល​ឃើញ​យ៉ាង​ជាក់​ច្បាស់​ថា នេះ​មិន​មែន​ជា​ឧបទ្ទវហេតុ​ដែល​បាន​កើត​ឡើង​ដោយ​ឯកឯង​នោះ​ទេ ក៏​ប៉ុន្តែ​វា​ជា គោល​នយោបាយ​មួយ ដែល​មាន​ការ​គ្រោង​ទុក​ជា​មុន និង​ដែល​បាន​ធ្វើ​ឡើង​ជា​បន្តបន្ទាប់​របស់​ថៃ មក​លើ​តំបន់​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ ដោយសារ​តែ​ការ​បក​ស្រាយ​ក្លែង​បន្លំ និង​គ្មាន​មូលដ្ឋាន​របស់​ថៃ ទៅ​លើ​អត្ថន័យ​នៃ​សាល​ក្រម តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ​ឆ្នាំ​១៩៦២ ។

ការ​បក​ស្រាយ​ដែល​ថៃ​បាន​ធ្វើ​ឡើង​ចំពោះ​សាល​ក្រម​ឆ្នាំ​១៩៦២ មិន​គ្រាន់​តែ​ជា​ដើម​ចម​នៃ​ការ​ស្នើ​សុំ​របស់​កម្ពុជា អោយ​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ​ធ្វើ​ការ​បក​ស្រាយ​នោះ​ទេ ក៏​ប៉ុន្តែ លើស​ពី​នេះ​ទៅ​ទៀត ក្នុង​បរិបទ​នៃ​នីតិវិធី​នៃ​វិធាន​រក្សា​ទុក​បន្ទាន់​នេះ វា​មាន​ការ​ចាំ​បាច់​ក្នុង​ការ​ស្នើ​សុំ​អោយ​តុលាការ​ធ្វើ​ការ​បក​ស្រាយ​ជា​បន្ទាន់ ដែល​នេះ មិន​មែន​គ្រាន់​តែ​ជា​ការ​ទាមទារ​ណា​មួយ​លើ​ផ្នែក​ការ​ទូត​នោះ​ទេ តែ​វា​ជា​ដើម​ចម​នៃ​ការ​ឈ្លានពាន ផ្នែក​យោធា ជាច្រើន​លើក ច្រើន​គ្រា​របស់​ថៃ​មក​លើ​កម្ពុជា ដែល​ការ​ឈ្លាន​ពាន​នេះ​អាច​ធ្វើ​ឡើង​ទៅ​បាន​ ដោយ​សារ​តែ​ឧត្តមភាព នៃ​ចំនួន​យោធា និង​អាវុធ​ទំនើប​ៗ​របស់​ថៃ ។

បើ​ទោះ​ជា​មាន​ការ​សំរបសំរួល​ពី​សំណាក់​អាស៊ាន និង​ការ​ទទួល​យក​យន្តការ​ឈប់​បាញ់​គ្នា​ពី​សំណាក់​កម្ពុជា​ក៏​ដោយ ក៏​ការ​ច្បាំង​គ្នា​នៅ​តែ​បន្ត ដែល​បង្ក​អោយ​​មាន​មនុស្ស​ស្លាប់ រង​របួស និង​បង្ខំ​អោយ​មាន​ការ​ជម្លៀស​ប្រជាជន​ជាច្រើន​សន្ធឹកសន្ធាប់ ។ ការ​វាយ​ប្រហារ​នៃ​កង​ទ័ព​ថៃ​មក​លើ​កម្ពុជា​កាន់​តែ​កើន​ឡើង​ថែម​ទៀត ទាំង​នៅ​ក្នុង​តំបន់​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ ទាំង​នៅ​តំបន់​ផ្សេង​ទៀត តាម​បណ្តោយ​ព្រំដែន​នៃ​រដ្ឋ​ទាំង​ពីរ ។ ការ​វាយ​ប្រហារ ទាំង​នេះ គី​ជា​ការ​គំរាមកំហែង​យ៉ាង​ធ្ងន់ធ្ងរ​ដល់​សន្តិភាព និង​ស្ថេរភាព​ក្នុង​តំបន់ ហើយ​នេះ​ក៏​ជា​ការ​ព្រួយ​បារម្ភ របស់​ក្រុម​ប្រឹក្សា​សន្តិសុខ​នៃ​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ ក្នុង​កិច្ច​ប្រជុំ​របស់​ខ្លួន កាល​ពី​ថ្ងៃទី ១៤ ខែ​កុម្ភៈ ឆ្នាំ ២០១១ ហើយ​នេះ ក៏​ជា​ព្រួយ​បារម្ភ ពី​សំណាក់​លោក​អគ្គលេខាធិការ នៃ​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ​ផង​ដែរ ។

ហេតុ​ដូច​នេះ​ហើយ បាន​ជា នៅ​ពេល​ដែល​កម្ពុជា​មាន​បំណង​លើក​រឿង​នេះ​មក​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ ដើម្បី​ទំលុះ​ភាព​ទាល់​ច្រក ដែល​បង្ក​ឡើង​ដោយ​សារ​តែ​ការ​បក​ស្រាយ​ពីរ​ខុស​គ្នា នៃ​សាល​ក្រម ថ្ងៃទី ១៥ ខែ​មិថុនា ឆ្នាំ​១៩៦២ កម្ពុជា​បាន​សំរេច​ចិត្ត​ស្នើ​សុំ អោយ​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ ធ្វើ​ការ​សំរេច​ដាក់​ចេញ​នូវ​វិធាន​រក្សា​ទុក ជា​បន្ទាន់​មួយ ដើម្បី​ការពារ និង​រក្សា​សិទ្ធិ​របស់​កម្ពុជា​លើ​ទឹក​ដី​របស់​ខ្លួន និង​ដើម្បី​ចៀសវាង​កុំ​អោយ​វិវាទ​យោធា​នេះ កាន់​តែ​ធ្ងន់ធ្ងរ​ឡើង​ថែម​ទៀត ហើយ​ក៏​ដើម្បី​អនុញ្ញាត​អោយ​តុលាការ​ធ្វើ​ការ​កាត់​សេចក្តី​លើ​វិវាទ​នេះ ។

ហេតុ​ដូច​នេះ វា​ច្បាស់ណាស់​ថា វិធាន​ដែល​កម្ពុជា​ស្នើ​សុំ​ទៅ​តុលាការ ពាក់​ព័ន្ធ​ផ្ទាល់​នឹង​ប្រធាន​បទ នៃ​បណ្តឹង​របស់​កម្ពុជា ពោល​គឺ​ការ​ស្នើ​សុំ​អោយ​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ ធ្វើ​ការ​បក​ស្រាយ​លើ​សាលក្រម ឆ្នាំ ១៩៦២។

ហេតុ​ដូច​នេះ ខ្ញុំ​សូម​ធ្វើ​ការ​ពន្យល់​យ៉ាង​ខ្លី ថា​តើ​កម្ពុជា​ធ្វើ​ការ​បក​ស្រាយ​យ៉ាង​ណា​ចំពោះ​សាល​ក្រម​ ឆ្នាំ​១៩៦២ នេះ។

២-ទស្សនទាន​របស់​កម្ពុជា

ចំពោះ​កម្ពុជា វា​មិន​មែន​ជា​ការ​មួយ​ស្រពេចស្រពិល​ទេ ដែល​ថា​សាលក្រម​ឆ្នាំ ១៩៦២ ឈរ​លើ​មូលដ្ឋាន នៃ​ការ​មាន​ស្រាប់​នូវ​ព្រំដែន​អន្តរជាតិ​មួយ​យ៉ាង​ជាក់ច្បាស់ ហើយ​ដែល​ត្រូវ​បាន​ទទួល​ស្គាល់​ពី​សំណាក់​រដ្ឋ​ទាំង​ពីរ ។

ព្រំដែន​នេះ ត្រូវ​បាន​កំណត់​ឡើង​ដោយ​ផែន​ទី​ឧបសម្ព័ន្ឋ១ ដែល​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ​បាន​ផ្អែក​លើ​ទាំងស្រុង និង​ដែល​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ​យក​ជា​មូលដ្ឋាន ក្នុង​ការ​ធ្វើ​សេចក្តី​សំរេច​ថា អធិបតេយ្យភាព​កម្ពុជា លើ​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ គឺ​ជា​លទ្ធផល​ផ្ទាល់ និង​ស្វ័យប្រវត្តិ ដែល​បណ្តាល​មក​ពី​អធិបតេយ្យភាព​កម្ពុជា លើ​ដែន​ដី ដែល​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ ឈរ​លើ ។

យោង​តាម​សេចក្តី​សំរេច​ចិត្ត​របស់​សាល​ក្រម​ឆ្នាំ ១៩៦២ ថៃ​ត្រូវ​តែ​ដក​បុគ្គលិក​យោធា និង​បុគ្គលិក​ផ្សេងទៀត ដែល​ខ្លួន​បាន​ដាក់​​នៅ​ក្នុង​ប្រាសាទ ឬ​ក៏​នៅ​តំបន់​ជុំវិញ​ប្រាសាទ ដែល​ស្ថិត​នៅ​លើ​ដែនដី​កម្ពុជា។ ចំពោះ​កម្ពុជា កាតព្វកិច្ច​របស់​ថៃ​នេះ ត្រូវ​បាន​ប្រកាស​ឡើង​ជា​លក្ខណៈ​​ទូទៅ និង​ជា​និរន្ត ដោយ​យោង​លើ​ការ​ទទួល​ស្គាល់ និង​ការ​បញ្ជាក់​ពី​សំណាក់​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ ចំពោះ​អធិបតេយ្យភាព​ដែន​ដី​របស់​កម្ពុជា ដែល​តុលាការ អន្តរជាតិ​បាន​ទទួល​ស្គាល់​នៅ​ក្នុង​តំបន់​នេះ​តាំង​ពី​ឆ្នាំ​១៩៦២​មក ។

ហេតុ​ដូច​នេះ ចំពោះ​កម្ពុជា ការ​បក​ស្រាយ​ដែល​យក​ជា​ការ​បាន ហើយ​ដែល​មាន​ប្រៀប​នោះ គឺ​កម្ពុជា មាន​អធិបតេយ្យភាព​ពេញ​លេញ​លើ​ដែន​ដី​ក្នុង​តំបន់​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ ដែល​ដែន​កំណត់​ព្រំដែន ត្រូវ​បាន​ធ្វើ​ឡើង តាម​ផែន​ទី​ឧបសម្ព័ន្ឋ ១ ដែល​តុលាការ​បាន​ផ្អែក​លើ​ទាំង​ស្រុង ក្នុង​ការ​ធ្វើ​ការ​កាត់​សេចក្តី កាល​ពី​ឆ្នាំ ១៩៦២ ។

ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ គឺ​គ្មាន​ការ​កំណត់​ព្រំដែន​ណា​មួយ​ផ្សេង​ទៀត ដែល​អាច​យក​ជា​ការ​បាន និង​ស្រប​ច្បាប់​បាន​ទេ បើ​ទោះ​ជា​ថៃ​មាន​បំណង​ទាមទារ​កាន់កាប់​តំបន់​ប្រាសាទ​ព្រះ​វិហារ ថា​នេះ​ជា​ផ្នែក​មួយ នៃ​ទឹក​ដី របស់​គេ​ក៏​ដោយ ។

ចំពោះថៃ​វិញ ព្រំដែន​នៅ​តំបន់​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ មិន​គួរ​ត្រូវ​បាន​ទទួល​ស្គាល់​ដោយ​តុលាការ​យុត្តិធម៌ អន្តរជាតិ​នោះ​ទេ ហើយ​គួរ​តែ​ត្រូវ​ធ្វើ​ឡើង​តាម​ច្បាប់ ដែល​នេះ​ជំរុញ​អោយ​ថៃ​ទាមទារ​ដែន​ដី​នៅ​តំបន់​ជុំវិញ​ប្រាសាទ ដោយ​ឈរ​លើ​មូលដ្ឋាន​នៃ «​ខ្សែ​បែងចែក​ទឹក» ដូច​ដែល​រដ្ឋ​នេះ បាន​ធ្វើ​ការ​ប្តឹង​តវ៉ា ដោយ​មិន​ទទួល​បាន​ជោគជ័យ នៅ​ចំពោះ​មុខ​តុលាការ​កាល​ពី​ឆ្នាំ ១៩៥៩ - ១៩៦២ ។ យើង​ដឹង​ហើយ​ថា កាល​នោះ តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ បាន​ទាត់​ចោល​ទស្សនទាន​នេះ​ហើយ ។ លើស​ពី​នេះ​ទៅ​ទៀត ចាប់​តាំង​ពី​ឆ្នាំ ២០០៧​មក ការ​ទាមទារ​ទាំង​ខុស ទាំង​នេះ បាន​អនុញ្ញាត​អោយ​ថៃ​ទាមទារ​ប្រាថ្នា​ចង់​បាន​ទឹក​ដី​មួយ​ដែល​ធំ​ជាង​មុន​ទៅ​ទៀត ដោយ​ខ្លួន​បាន​ប្រឌិត​ឡើង នូវ​ខ្សែ​បន្ទាត់​ថ្មី​មួយ​ផ្សេង​ទៀត ដែល​លយ​ចេញ​ឆ្ងាយ​ពី​តំបន់​ដែល​ថៃ​បាន​ទាមទារ​ពី​ឆ្នាំ ១៩៥៩-១៩៦២ ថៃ​ធ្វើ​នេះ​ដោយ​គឃ្លើន មិន​គោរព​សាល​ក្រម​តុលាការ​អន្តរជាតិ ជា​ពិសេស​ត្រង់​ចំណុច​ទី ២ នៃ​សេចក្តី​សំរេច​ចិត្ត ។

ដូចនេះ ថៃ​មិន​គ្រាន់​តែ​តវ៉ា​ចំពោះ​អធិបតេយ្យភាព​របស់​កម្ពុជា​នៅ​តំបន់​នេះ​តែប៉ុណ្ណោះ​នោះ​ទេ គឺ​ថៃ​ថែម​ទាំង​បាន​បង្ខំ​គេ​អោយ​ទទួល​យក​ការ​ធ្វើ​ការ​បក​ស្រាយ​ជា​ឯកតោភាគី​ទាំង​ខុស​របស់​ខ្លួន ដោយ​មក​ធ្វើ​ការ​កាន់កាប់​ជាក់ស្តែង លើ​តំបន់​នេះ តាម​រយៈ​ការ​វាយ​លុក​តាម​ផ្លូវ​យោធា ដែល​បណ្តាល​អោយ​មនុស្ស​ស្លាប់​រាប់​សិប​រយ​នាក់ ដែល​នេះ​ជា​ដើម​ចម​នៃ​បណ្តឹង​របស់​កម្ពុជា និង​ការ​ស្នើ​សុំ​អោយ​តុលាការ​អន្តរជាតិ​ដាក់​ចេញ​នូវ​វិធាន​រក្សា​ទុក ។

តាម​ការ​ពិត ដូច​ដែល​ខ្ញុំ​បាន​លើក​ឡើង​ហើយ​ថា ថៃ​បាន​បញ្ជាក់​នូវ​គោល​ជំហរ​របស់​ខ្លួន​សារ​ជា​ថ្មី ដូច​ជំហរ​ដែល​ខ្លួន​បាន​ប្រកាន់​យក នៅ​ពេល​ដែល​វិវាទ​នេះ​បាន​ដាក់​មក​តុលាការ​កាល​ពី​ឆ្នាំ ១៩៥៩ ហើយ​ថៃ​បាន​លើក​ឡើង​នូវ​អំណះអំណាង ដដែល​ជា​ដដែល ដែល​តុលាការ​បាន​ទាត់​ចោល​ជា​ស្ថាពរ​តាំង​​ពី​ឆ្នាំ​១៩៦២ មក​ម៉្លេះ។

ចំពោះ​កម្ពុជា នេះ​ជា​ទង្វើ​មួយ គឺ​ទាំង​ផ្លូវ​នយោបាយ ទាំង​ផ្លូវ​ច្បាប់ កម្ពុជា​មិន​អាច​ទទួល​យក​បាន។ បើ​សិន​ជា​ដូច​នេះ គឺ​បាន​ន័យ​ថា តុលាការ​បាន​ធ្វើ​ការ​សំរេច​ថា មាន​តែ​តួ​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​តែប៉ុណ្ណោះ ដែល​ស្ថិត​នៅ​លើ​ដែន​ដី​កម្ពុជា។ ក៏​ប៉ុន្តែ នៅ​ឆ្នាំ ១៩៦២ តុលាការ​បាន​សំរេច​ថា ប្រា​សាទ​ព្រះវិហារ​ស្ថិត​នៅ​លើ​ដែន​ដី​កម្ពុជា ដោយ​ទទួល​ស្គាល់​អធិបតេយ្យភាព​របស់​រដ្ឋ​នេះ ទៅ​លើ​ដែន​ដី​ទាំង​មូល គឺ​មិនមែន​តែ​ទៅ​លើ​តួ​ប្រាសាទ​នោះ​ទេ។ នេះ​គឺ​ចេញ​មក​ពី​កាតព្វកិច្ច​ដែល​មិន​អាច​ប្រកែក​បាន ដែល​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ តំរូវ​អោយ​ថៃ​ដក​ចេញ មិន​គ្រាន់​តែ​ចេញ​ពី​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ គឺ​ថែម​ទាំង​អោយ​ថៃ​ចេញ​អោយ​អស់ ពី​តំបន់​ជុំវិញ​ប្រាសាទ ដែល​ស្ថិត​នៅ​លើ​ដែនដី​កម្ពុជា​ទៀត​ផង។

ហេតុ​ដូច្នេះ​ហើយ​បាន​ជា ចំពោះ​កម្ពុជា​កាតព្វកិច្ច​របស់​ថៃ ក្នុង​ការ « ដក​ចេញ​ទាំង​អស់​នូវ​រាល់​គ្រប់​កំលាំង ប្រដាប់​អាវុធ យោធា ឬ​នគរ​បាល ឬ​ឆ្មាំ ឬ​អ្នក​យាម​ផ្សេង​ទៀត ដែល​ខ្លួន​បាន​ដាក់​នៅ​ក្នុង​ប្រាសាទ ឬ​នៅ​តំបន់​ជុំវិញ​ប្រាសាទ ដែល​ស្ថិត​នៅ​លើ​ដែន​ដី​កម្ពុជា» នេះ​បើ​យោង​ទៅ​លើ​ចំណុច​ទី​២ របស់​សាល​ក្រម ហើយ​នេះ​គឺ​ជា​ផល​នៃ​កាតព្វកិច្ច​ទូទៅ និង​និរន្ត របស់​ថៃ ក្នុង​ការ​គោរព​អធិបតេយ្យ​ភាព និង​បូរណភាព​ដែន​ដី​របស់​កម្ពុជា។ បច្ចុប្បន្ន​នេះ ទឹក​ដី​ដែល​ថៃ​ទាមទារ​តវ៉ា​យក​មក​កាន់កាប់ លាត​សន្ធឹង​ក្នុង​តំបន់​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ និង តំបន់​ជុំវិញ​ប្រាសាទ រហូត​ទៅ​ដល់​ខ្សែ​បន្ទាត់​នៃ​ផែន​ទី​ឧបសម្ព័ន្ធ១ (Annexe 1)ផែន​ទី​ដែល​តុលាការ​យក​ជា​មូលដ្ឋាន​ក្នុង​ការ​កាត់​សេចក្តី កាល​ពី​ឆ្នាំ ១៩៦២ ។

ការ​មិន​ទទួល​ស្គាល់​កាតព្វកិច្ច មិន​គោរព​អធិបតេយ្យភាព​របស់​កម្ពុជា ក្នុង​តំបន់​នេះ គឺ​ជា​មូលហេតុ​ដ៏​ធ្ងន់ធ្ងរ​នៃ​ការ​ប្រឈម​មុខ​ដាក់​គ្នា ផ្នែក​យោធា ហើយ​ដែល​ធ្វើ​អោយ​កម្ពុជា​បង្ខំ​ចិត្ត ស្នើ​សុំ​អោយ​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ ដាក់​ចេញ​នូវ​វិធាន​រក្សាទុក​ជា​បន្ទាន់ ដើម្បី​រក្សាសិទ្ធិ​របស់​កម្ពុជា​នៅ​លើ​ទឹក​ដី​របស់​ខ្លួន និង​ដើម្បី​ចៀសវាង​ផល​ប៉ះពាល់​ខូចខាត​មួយ​ដែល​មិន​អាច​ជួសជុល​វិញ​បាន និង​ការ​ធ្វើ​អោយ​វិវាទ​នេះ កាន់​តែ​ធ្ងន់ធ្ងរ​ឡើង​ថែម​ទៀត។

៣ - ព្យសនកម្ម ឬ​ការ​ខាត​បង់​ដែល​មិន​អាច​កាត់​ថ្លៃ​បាន

ភាព​ប្រឈម និង​ផល​ប៉ះពាល់​ដែល​​មិន​អាច​កាត់​ថ្លៃ​បាន និង​ការ​ធ្វើ​អោយ​វិវាទ​នេះ​កាន់​តែ​ធ្ងន់ធ្ងរ​ថែម​ទៀត បច្ចុប្បន្ន​នេះ មាន​កំរិត​ខ្ពស់​ណាស់។

ដោយ​មិន​ចាំ​បាច់​លំអិត​នូវ​រាល់​គ្រប់​ឧប្បទ្ទវហេតុ ដែល​កើត​ចេញ​ពី​ស្ថានភាព​ដែល​ខ្ញុំ​បាន​លើក​ឡើង​ខាង​លើ​នេះ​ទេ​នោះ កម្ពុជា​សូម​ធ្វើ​ការ​សង្កត់​ធ្ងន់​ទៅ​លើ​ចំណុច​មួយ​ចំនួន​ដូច​ខាង​ក្រោម ៖

ដូច​ដែល​បាន​ចែង​ក្នុង​បណ្តឹង​ដែល​កម្ពុជា​បាន​ដាក់​ជូន​ទៅ​តុលាការ សូម​អោយ​បក​ស្រាយ​សាល​ក្រម​ឆ្នាំ​១៩៦២ ឧបទ្ទវហេតុ​ដែល​បាន​ផ្ទុះ​ឡើង​នៅ​តាម​បណ្តោយ​ព្រំដែន​រវាង​រដ្ឋ​ទាំង​២ បាន​កើន​ឡើង ជា​ច្រើន​លើក ច្រើនគ្រា បន្ទាប់​ពី​ការ​ដាក់​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​កម្ពុជា ចូល​ក្នុង​បញ្ជី​បេតិកភណ្ឌ​ពិភព​លោក របស់​អង្គការ UNESCO កាល​ពី​ថ្ងៃទី​៧ កក្កដា ២០០៨ មក។ ការ​ជំទាស់​យ៉ាង​ខ្លាំង​របស់​ថៃ នៅ​ពេល​ចុះ​បញ្ជី​នេះ គឺ​ជា​ចំណុច​ផ្តើម នៃ​ហេតុការណ៍​ដែល​កើត​ឡើង​ជា​បន្ត​បន្ទាប់​មក។​ ជា​ការ​ពិត​ណាស់​នៅ​ថ្ងៃទី ១៥ កក្កដា ២០០៨ ទាហាន​ថៃ​ជាច្រើន​បាន​ឆ្លង​ដែន​មក​ទឹក​ដី​កម្ពុជា កាន់​កាប់ តំបន់​មួយ​ក្នុង​ទឹក​ដី​កម្ពុជា ដែល​ស្ថិត​នៅ​ក្បែរ​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ។ នៅ​ខែ​តុលា ២០០៨ កង​កំលាំង​ប្រដាប់​អាវុធ​ថៃ បាន​ឆ្លង​ដែន​ជា​ថ្មី​ម្តង​ទៀត និង​បាន​បើក​ការ​វាយ​ប្រហារ​មក​លើ​ទាហាន​កម្ពុជា ដែល​បណ្តាល​អោយ ទាហាន​កម្ពុជា​ស្លាប់ ២ នាក់ និង​របួស ២​នាក់​ផ្សេង​ទៀត។ ជា​ថ្មី​ម្តង​ទៀត នៅ​ថ្ងៃ​ទី ៣ មេសា ២០០៩ កង​កំលាំង​ប្រដាប់​អាវុធ​ថៃ បាន​ឆ្លង​ដែន​ចូល​ក្នុង​ទឹកដី​កម្ពុជា រហូត​ទល់​នឹង​ក្បែរ​តួ​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​តែម្តង ដោយ​ប្រើ​នូវ​អាវុធ​ធុន​ធ្ងន់ បណ្តាល​អោយ​ខូច​ខាត​ដល់​ជណ្ដើរ​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ។

លោក​អគ្គលេខាធិការ​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ ក្រោយ​ពី​ទទួល​បាន​ព័ត៌មាន​ពី​សភាព​ការ​ធ្ងន់ធ្ងរ​នេះ បាន​ស្នើ​ខ្លួន ជួយ​ដោះស្រាយ​វិវាទ​រវាង​ថៃ និង​កម្ពុជា​នេះ។ ធ្ងន់​ជាង​នេះ​ទៅ​ទៀត ចន្លោះ​ពី​ថ្ងៃទី ៤-៧ កុម្ភៈ ២០១១ ថៃ​បាន​បង្ក​ហេតុ​អោយ​មាន​ឧបទ្ទវហេតុ​ជា​ថ្មី ដោយ​ទន្ទ្រាន​ចូល​មក​ក្បែរ​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​តែ​ម្តង ដោយ​កាំភ្លើង​ធំ និង​គ្រាប់​បែក​ចង្កោម ដែល​បណ្តាល​អោយ​ប្រជាជន​ស៊ីវិល និង​យោធា​កម្ពុជា ស្លាប់​៦​នាក់ និង​របួស ៧១​នាក់ និង បង្ក​អោយ​មាន​ការ​ខូចខាត​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​ផ្ទាល់​តែម្តង។ ហេតុការណ៍​នេះ​បាន​បណ្តាល​អោយ​មាន​កិច្ច​ប្រជុំ​មួយ​នៅ​ក្រុម​ប្រឹក្សាសន្តិសុខ​នៃ អង្គការ​សហប្រជាជាតិ នៅ​ថ្ងៃទី ១៤ កុម្ភៈ ២០១១ ក្រោម​គំនិត​ផ្តួចផ្តើម​របស់​កម្ពុជា ។ ក្រុម​ប្រឹក្សា សន្តិសុខ​នៃ​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ​បាន​សុំ​អោយ​មាន​ការ​ឈប់បាញ់​គ្នា​ជា​អចិន្ត្រៃយ៍​មួយ រវាង​ភាគី​ទាំង​២ ហើយ​បាន​ផ្តល់​ការ​គាំទ្រ​ដល់​អាស៊ាន ដើម្បី​រក​ដំណោះ​ស្រាយ ចំពោះ​វិវាទ​នេះ។ ដោយ​ទទួល​បាន​អាណត្តិ​ពី​ក្រុម​ប្រឹក្សា​សន្តិសុខ​នៃ​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ រដ្ឋមន្ត្រី​ការ​បរទេស ឥណ្ឌូនេស៊ី ដែល​ជា​ប្រធាន​អាស៊ាន បាន​កោះ​ប្រជុំ​រដ្ឋមន្ត្រី​ការ​បរទេស​អាស៊ាន​ទាំងអស់ កាល​ពី​ថ្ងៃទី ២២ កុម្ភៈ ២០១១ ហើយ​ដែល​បាន​សំរេច​នូវ​សេចក្តី​ថ្លែងការណ៍​របស់​ប្រធាន​អាស៊ាន ។

ការ​សំរបសំរួល​របស់​អាស៊ាន បាន​ស្នើ​ឡើង​ជា​ច្រើន​លើក​ច្រើន​គ្រា​អោយ​មាន​ការ​បញ្ជូន​អ្នក​សង្កេតការណ៍ មក​តាម​បណ្តោយ​ព្រំដែន​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ ដែល​កម្ពុជា​បាន​ទទួល​​យក​ភ្លាមៗ។ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ ថៃ​រហូត​មក​ទល់​ពេល​នេះ មិន​ទទួល​យក​អ្នក​សង្កេត​ការណ៍​ឥណ្ឌូនេស៊ី​នេះ ហើយ​ថៃ​ថែម​ទាំង​បង្ខំ​កម្ពុជា​ឱ្យ​ដក​កង​ទ័ព​ចេញ​ពី​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ និង​ពី​តំបន់​ប្រាសាទ​ថែម​ទៀត​ផង ។ ហេតុ​ដូច​នេះ​កម្ពុជា​ប្រឈម នឹង​ការ​ទាមទារ​មួយ ដែល មិន​អាច​ទទួល​យក​បាន​ពី​សំណាក់​ប្រទេស​ថៃ។

លើស​ពី​នេះ​ទៅ​ទៀត រាជរដាភិបាល​កម្ពុជា ដោយ​ឈរ​លើ​ស្មារតី​គោរព​អនុសញ្ញា​ស្តីពី​ការ​ការពារ បេតិកភណ្ឌ​ពិភពលោក វប្បធម៌ និង ធម្មជាតិ ឆ្នាំ ១៩៧២ សូម​ធ្វើ​ការ​បញ្ជាក់​សារ​ជា​ថ្មី​ថា មិន​ដែល​មាន​ទាហាន ប្រដាប់​អាវុធ​សោះ​ឡើយ​ក្នុង​បរិវេណ​នៃ​ប្រាសាទ​ព្រះ​វិហារ លើក​លែង​តែ​វត្តមាន​នៃ​នគរបាល​មួយ​ចំនួន ដែល​មាន​ភារកិច្ច​ការពារ​ប្រាសាទ និង​ទេសចរ ដែល​មក​ទស្សនា​ប្រាសាទ ។

ចាប់​តាំង​ពី​ពេល​នោះ​មក ឥណ្ឌូណេស៊ី ក្នុង​នាម​ជា​ប្រធាន​អាស៊ាន បាន​ស្នើ​ឡើង​ចំនួន ៧ លើក នូវ​គំរោង​លក្ខខណ្ឌ​ប្រតិបត្តិ (TOR) ដើម្បី​បញ្ជូន​អ្នក​សង្កេត​ការណ៍​របស់​ខ្លួន​មក ហើយ​ដែល​កម្ពុជា​ជានិច្ចកាល តែង​តែ​ឆ្លើយ​តប​ជា​វិជ្ជមាន​ភ្លាម ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ គឺ​ភាគី​ថៃ​នោះ​ទេ ដែល​រហូត​មក​ទល់​ពេល​នេះ នៅ​តែ​មិន​ទទួល​យក នូវ​ការ​ស្នើ​ឡើង​ទាំង​នោះ របស់​ឥណ្ឌូណេស៊ី ។

នៅ​ចំពោះ​មុខ​ការ​បដិសេធ​ពី​សំណាក់​ភាគី​ថៃ​យ៉ាង​ដូចនេះ ឥណ្ឌូណេស៊ី​បាន​កោះ​ប្រជុំ​រដ្ឋមន្ត្រី​ការ​បរទេស​កម្ពុជា ថៃ និង​ឥណ្ឌូនេស៊ី កាល​ពី​ថ្ងៃទី ៩ ឧសភា កន្លង​ទៅ​នេះ នៅ​ទីក្រុង​ហ្សាការតា ។ ក្នុង​កិច្ច​ប្រជុំ​នោះ រដ្ឋមន្ត្រី ការ​បរទេស​ទាំង​បី​បាន​ឯកភាព​គ្នា​លើ​វិធាន​ការ​មួយ​ចំនួន​រួម​មាន ការ​បង្កើត​ឡើង និង​ការ​បញ្ជូន​អ្នក​សង្កេតការណ៍ ឥណ្ឌូណេស៊ី ។ កម្ពុជា​បាន​ឯកភាព​ភ្លាម​នូវ​ផែន​ទី​ចង្អុល​ផ្លូវ​នេះ ក៏​ប៉ុន្តែ​រដ្ឋាភិបាល​ថៃ ជា​ថ្មី​ម្តង​ទៀត ហើយ​ជា​ការ​គួរ​អោយ​សោក​ស្តាយ​ជា​ទី​បំផុត បាន​ច្រាន​ចោល មិន​ទទួល​យក​ការ​ស្នើ​ឡើង​នេះ​ទេ ។

ក្នុង​កិច្ច​ប្រជុំ​កំពូល​អាស៊ាន កាល​ពី​ថ្ងៃទី ៧-៨ ឧសភា ២០១១ ថៃ​បាន​ដាក់​លក្ខខ័ណ្ឌ​ចំនួន​៣ ដល់​កម្ពុជា ជា​ថ្នូរ និង​ការ​ទទួល​យក​អ្នក​សង្កេតការណ៍​ឥណ្ឌូណេស៊ី ៖

អោយ​កម្ពុជា​ដក​កំលាំង​របស់​ខ្លួន​ចេញ​ពី​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ

អោយ​កម្ពុជា​ដក​កំលាំង​របស់​ខ្លួន​ចេញ​ពី​វត្ត​ដែល​ស្ថិត​នៅ​លើ​ដី​កម្ពុជា

អោយ​កម្ពុជា​ដក​ប្រជាជន​កម្ពុជា​ចេញ​ពី​ផ្សារ​ដែល​ស្ថិត​នៅ​មុខ​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ

តើ​អោយ​កម្ពុជា​ដក​កំលាំង និង​ប្រជាជន​របស់​ខ្លួន​ចេញ​ពី​ទឹក​ដី​របស់​ខ្លួន​យ៉ាង​ដូចម្តេច​ទៅ? តើ​លក្ខខ័ណ្ឌ របស់​ថៃ​ទាំង​នេះ មិន​មែន​ជា​ការ​គំរាមកំហែង​ដល់​សកម្មភាព​ណា​មួយ​របស់​ទាហាន​ទៅ​ថ្ងៃ​អនាគត មក​លើ​កម្ពុជា​ទេ​ឬ?

ការ​ឈ្លានពាន​ថ្មី​ៗ​របស់​ថៃ ចាប់​ពី​ថ្ងៃទី ២២ មេសា ២០១១ នៅ​ក្នុង​តំបន់​ប្រាសាទព្រះ​វិហារ ក៏​ដូច​ជា នៅ​តាម​បណ្តោយ​ព្រំដែន​ក្បែរ​ប្រាសាទ​ខ្មែរ តាមាន់ និង​តា​ក្របី ដែល​ស្ថិត​នៅ​ភាគ​ខាង​លិច ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ និង​ក្នុង​តំបន់​មួយ ដែល​មាន​ប្រជាជន​រស់​នៅ​ច្រើន​កុះករ បាន​ធ្វើ​អោយ ស្លាប់​មនុស្ស ៧ នាក់ និង​របួស ១៧​នាក់ និង​បង្ក​អោយ​មាន​ការ​ជម្លៀស​ប្រជាជន​ជាង ៥០.០០០​នាក់ ហើយ​ទាំង​ធ្វើ​អោយ​ខូច​ខាត ផ្ទះ​សំបែង​ជាច្រើន​ខ្នង និង​សាលារៀន​មួយ​ផង​ដែរ។ ទោះ​បី​ជា​មាន​កិច្ច​ព្រមព្រៀង ឈប់​បាញ់​គ្នា​ផ្ទាល់​មាត់ រវាង​បញ្ជា​ការ​យោធា ថ្ងៃទី ២៨ មេសា ២០១១ ក៏​ដោយ ក៏​ទាហាន​កម្ពុជា ២ នាក់ ត្រូវ​បាន​ថៃ​សម្លាប់ ចាប់​ពី​ថ្ងៃ​នោះ​មក។

ហេតុការណ៍​ទាំង​នេះ បញ្ជាក់​អោយ​ឃើញ​ថា មិន​មែន​គ្រាន់​តែ​ប្រាសាទ​ព្រះ​វិហារ ជា​ដើម​ចម​នៃ​ការ​ឈ្លានពាន​របស់​ថៃ ហើយ​ដែល​រីករាល​ដាល​នៅ​តាម​បណ្តោយ​ព្រំដែន ហើយ​នៅ​ជា​ការ​គំរាមកំហែង​មួយ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ ក៏​ប៉ុន្តែ​ការ​ព្រមព្រៀង​ឈប់​បាញ់​គ្នា​នេះ គ្រាន់​តែ​ជា​ការ​ព្រមព្រៀង​ផ្ទាល់​មាត់​មួយ​តែប៉ុណ្ណោះ​រវាង​មេ​បញ្ជា​ការ យោធា​នៅ​មូលដ្ឋាន គឺ​ជា​ការ​ព្រម​ព្រៀង​មួយ ដែល​នៅ​តែ​ផុយ​ស្រួយ​ល្គឹក​ណា​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ មិន​បាន​ដាក់​ចេញ នូវ​វិធាន​រក្សា​ទុក​មួយ​នោះ​ទេ។

បើ​ទោះ​ជា​កម្ពុជា​ដឹង​យ៉ាង​ច្បាស់​ហើយ​ថា តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ ក្នុង​ក្របខ័ណ្ឌ​នៃ​ភារកិច្ច​របស់​ខ្លួន អាច​ផ្អែក​លើ​ត្រឹម​តែ​ហេតុការណ៍​ដែល​មាន​ទំនាក់ទំនង​ផ្ទាល់​ជាមួយ​នឹង ដើម​បណ្តឹង​ក្នុង​តំបន់​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ ក៏​កម្ពុជា​នៅ​តែ​ចង់​បញ្ជាក់​ថា​ឧបទ្ទវហេតុ​ដែល​បាន​កើត​ឡើង​នៅ​តំបន់​ផ្សេង​ទៀត នៅ​តាម​បណ្តោយ​ព្រំដែន មាន ទំនាក់ទំនង​ផ្ទាល់​ជាមួយ​នឹង​អាកប្បកិរិយា​បង្ក​សង្គ្រាម​ជា​ទូទៅ​របស់​ថៃ ហើយ​នេះ​បើ​ទោះ​ជា​កម្ពុជា​មាន​សុឆន្ទៈ ដោះស្រាយ​វិវាទ​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​តំបន់​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​នេះ ដោយ​សន្តិវិធី និង​ជា​ស្ថាពរ​ក៏​ដោយ។

ដូច​​ដែល​យើង​បាន​ឃើញ​ហើយ​ថា ឧបទ្ទវហេតុ​នេះ​បាន​កើត​មាន​ឡើង បើ​ទោះ​ជា​មាន​អន្តរាគមន៍​ពី​ក្រុម​ប្រឹក្សា​សន្តិសុខ​របស់​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ ក៏​ដោយ ហើយ​បើ​ទោះ​ជា​មាន​កិច្ច​ខំ​ប្រឹងប្រែង​របស់​ប្រធាន​អាស៊ាន ក្នុង​ការ​បញ្ជូន​អ្នក​សង្កេតការណ៍​ដើម្បី​ធានា​ការ​ឈប់​បាញ់​គ្នា និង​កិច្ច​ព្រមព្រៀង​ផ្ទាល់​មាត់​រវាង មេ​បញ្ជា​ការ​យោធា​ក៏​ដោយ។ ការ​ប្រឈម​មុខ​ដាក់​គ្នា​នេះ​បង្ក​អោយ​មាន​ការ​ខូចខាត​ដែល​មិន​អាច​កាត់​ថ្លៃ​បាន លើ​សម្បត្តិ​ស្ថាបត្យកម្ម​នៃ​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​ផ្ទាល់​តែម្តង ដែល​ជា​បេតិកភណ្ឌ​របស់​មនុស្ស​ជាតិ លើស​ពី​នេះ​ទៅ​ទៀត វា​បង្ក​អោយ​មាន​ការ​បាត់​បង់​ជីវិត​មនុស្ស​ជាតិ​ដោយ​ឥត​ប្រយោជន៍ រួម​ទាំង​បង្ក​អោយ​មាន​អ្នក​រង​របួស​ជាច្រើន ព្រម​ទាំង​ការ​ជម្លៀស​ប្រជាជន ជាច្រើន​សន្ធឹកសន្ធាប់​ផង​ដែរ។

សេចក្តី​សន្និដ្ឋាន​៖

ជា​កិច្ច​បញ្ចប់ បន្ទាប់​ពី​ការ​អត្ថាធិប្បាយ​ដ៏​ខ្លី​ខាង​លើ កម្ពុជា​សូម​សំណូមពរ​អោយ​តុលាការ​យុត្តិធម៌ អន្តរ​ជាតិ ដាក់​ចេញ​នូវ​វិធាន​រក្សា​ទុក ដើម្បី​បញ្ចៀស​មិន​អោយ​មាន​ជន​រង​គ្រោះ​ថ្មីៗ​ថែមទៀត មិន​អោយ​មាន​ការ​បំផ្លិចបំផ្លាញ​ប្រាសាទ បញ្ចប់​ការ​ទទួល​រង​ការ​ឈឺ​ចាប់​របស់​ប្រជាជន និង​ដើម្បី​រក្សាសិទ្ឋិ​របស់​កម្ពុជា លើ​តំបន់​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ ព្រោះ​ថា​ស្ថានភាព​នៅ​មូលដ្ឋាន​មាន​សភាព​ផុយ ស្រួយ​ខ្លាំង​ណាស់ ដែល​ទាហាន នៃ​ភាគី​ទាំង ២ កំពុង​ប្រឈម​មុខ​ដាក់​គ្នា ហើយ​ដែល​ការ​ឈ្លាន​ពាន​របស់​ថៃ មក​លើ​កម្ពុជា​ថ្មីៗ ថែមទៀត អាច​នឹង​កើត​មាន​ឡើង នៅ​ពេល​ណា​មួយ​ក៏​បាន។

ឥឡូវ​នេះ​គឺ​ដល់​ពេល​ត្រូវ​ច្បាប់​អន្តរជាតិ​បន្លឺ​សំឡេង​ឡើង​ហើយ ដែល​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ របស់​អ្នក ជា​អ្នក​ធានា​អោយ​មាន​ការ​គោរព​ច្បាប់​អន្តរជាតិ​នេះ ហើយ​ដែល​កម្ពុជា មាន​ការ​គោរព​បំផុត ហើយ​ដែល​តុលាការ​នេះ តែង​តែ​សំណូមពរ​អោយ​វិវាទ​នេះ ត្រូវ​បាន​ដោះស្រាយ​ដោយ​សន្តិវិធី។

ហេតុ​ដូច្នេះ​ហើយ​បាន​ជា​កម្ពុជា ជឿ​ទុក​ចិត្ត​យ៉ាង​មុត​មាំ​​ចំពោះ​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ ហើយ​បាន​លើក​យក​វិវាទ​នេះ​មក ដាក់​ជូន​តុលាការ​​ពិនិត្យ និង​ដោះ​​ស្រាយ នេះ​គឺ​ជា​វិវាទ​មួយ​ដែល​បាន​អូស​បន្លាយ​​ជា​យូរ​លង់​ណាស់​មក​ហើយ ហើយ​ដែល​បាន​បង្ក​អោយ​មនុស្ស​ជាតិ​ជា​ច្រើន​ទទួល​រង​នូវ​ការ​ឈឺ​ចុក​ចាប់​ខ្លោច​ផ្សារ​ក្រៃលែង។

លោក​ប្រធាន លោក លោកស្រី ដែល​ជា​ចៅ​ក្រម ខ្ញុំ​អរគុណ​ចំពោះ​ការ​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ស្តាប់​របស់​លោក លោកស្រី ហើយ​ខ្ញុំ​សូម​តុលាការ​មេត្តា​ផ្តល់​វេទិកា​​ជូន​លោក​ហ្វ្រេងគ្លីន ប៊ែកម៉ាន (Franklin BERMAN)៕

No comments:

សារព័ត៌មានអន្តរជាតិInternational News

BBC News - US & Canada

CNN.com - RSS Channel - HP Hero

Top stories - Google News

Southeast Asia Globe

Radio Free Asia

Al Jazeera – Breaking News, World News and Video from Al Jazeera

NYT > Top Stories

AFP.com - AFP News

The Independent

The Guardian

Le Monde.fr - Actualités et Infos en France et dans le monde

Courrier international - Actualités France et Monde